پربحث ها
اخبار اقتصادی
چاپ00007:06 - 1400/05/03

وقتی کم آبی، کشاورزان را به جان چاه‌ها می‌اندازد/ جلوی برداشت غیر مجاز از چاه‌ها را باید گرفت

به دلیل کم آبی و تمام شدن ذخایر آبی چاه‌های موجود، کشاورزان به حفر چاه‌های غیر مجاز یا برداشت بی رویه از یک چاه روی می‌آورند.

سروری مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی،  گفت: از سال ۱۳۸۵ تاکنون در استان، جلوی برداشت غیر مجاز هزار و ۴۸ متر مکعب آب گرفته شده و در مجموع پنج میلیون و ۵۰۰ هزار متر مکعب آب صرفه جویی شده است.

او افزود: برداشت غیر مجاز از چاه‌ها سبب فرونشست زمین و یا ایجاد ترک روی زمین می‌شود که از آن تحت عنوان زلزله خاموش یاد می‌شود.

سروری ادامه داد: در تمام مناطق استان که برداشت‌های بی رویه و غیر مجاز از چاه‌ها صورت می‌گیرد فرونشست و ترک‌ها وجود دارد، اما به صورت مشهود‌تر در منطقه حصاران سرایان فرونشست بزرگی به طول تقریبی ۱۰ کیلیومتر و عرض تقریبی ۵ متر وجود دارد.

مدیرعامل شرکت آب منطقه‌ای خراسان جنوبی تصریح کرد: میزان برداشت‌های ما از چاه‌های زیرزمینی بیشتر از ورودی‌ها به چاه‌ها است و به قول معروف دخل و خرج شان به هم نمی‌خورد و همین موضوع باعث می‌شود به مرور زمان دچار بحران کم آبی و خشکسالی شویم.

او در ادامه عنوان کرد: برای مدیریت برداشت‌های غیر مجاز، از سال ۸۲ طرح کنتور گذاری هوشمند روی چاه‌ها صورت گرفته است که برای هر کشاورز میزان مشخصی سهمیه برداشت آب تعیین می‌شود و در حال حاضر تقریبا ۹۰ درصد چاه‌های کشاورزی مجهز به این کنتور‌ها هستند.

سروری در پایان بیان کرد: در زمان خشکسالی‌ها یکی از راهکار‌های مواجه نشدن با بحران کم آبی مدیریت مصرف آب در بخش کشاورزی است، چون تقریبا ۸۸ درصد آب در بخش کشاورزی مصرف می‌شود.

 

منبع: باشگاه خبرنگاران جوان
لینک کوتاه :
برای ذخیره در کلیپ برد، در باکس بالا کلیک کنید
اشتراک گذاری در :
نظر خود را ثبت کنید
نام خود را وارد نمایید
متن نظر را وارد نمایید
طرح افق بانک رفاه کارگران
تریبون کارگر آنلاین